08 maart 2023
Mogen we één minuutje van je kostbare douchetijd?

Vijf liter water besparen per dag en per persoon. Dat is het doel van de slogan: “Mogen we één minuutje van je kostbare douchetijd.”

Lukt het Waterbedrijf Groningen (WBG) hiermee de inwoners van Groningen te verleiden om minder water te gebruiken? We gingen in gesprek met Eveline Corbeel, Manager Klant & Communicatie bij WBG: “Besparen is geen vrijblijvendheid meer, het is een noodzaak!”

Eveline: “Water besparen bij de klant is onderdeel van de Watertransitie Groningen. Hierin beschrijven we vijf routes die ervoor moeten zorgen dat er genoeg water beschikbaar blijft voor alle Groningers, ook in de toekomst. Route twee in deze transitie is waterbesparing bij consumenten, daarbij gaan we voor vijf liter water per persoon per dag minder gebruiken.”

“Klanten aanzetten tot bewust watergebruik is niet nieuw voor ons. We werken hier al jaren aan. En het klinkt misschien gek, maar zo’n droge en warme zomer zoals vorig jaar helpt ons daarbij. Als het gras geel wordt en de sloten droog staan en er ook in de media veel aandacht voor water is, groeit het besef dat voldoende drinkwater wellicht wat minder vanzelfsprekend is dan we altijd dachten.”

Lange adem nodig

In haar communicatie zet WBG in op bewustwording van watergebruik, door bijvoorbeeld inzichtelijk te maken hoeveel water mensen per dag gebruiken en wat een gemiddeld gebruik is. “Komend jaar gaan we in samenwerking met andere waterbedrijven ook inzetten op gedragsinterventies. Eerst in pilot-vorm om te kunnen kijken wat wel en niet werkt. Zo hopen we ook daadwerkelijk aan te zetten tot duurzame gedragsverandering. Dit doen we zoveel mogelijk op basis van wetenschappelijke inzichten op dit onderwerp. Maar of het ons ook echt gaat lukken, blijft natuurlijk de vraag. Aanzetten tot gedragsverandering is een van de moeilijkste dingen die er is. Het vergt in ieder geval een lange adem!”
Begin dit jaar voert WBG een onderzoek onder Groningers om te kijken in hoeverre zij bereid zijn om water te besparen. “We starten met een 0-meting en voeren dan na een jaar een tweede onderzoek uit. Zo kunnen we zien en meten in welke mate onze inspanningen ook terug zien in de bereidheid van onze klanten.”

Tips voor waterbesparing

Het waterbedrijf geeft mensen tips om water te besparen. Tips die je misschien al weleens voorbij hebt zien komen: zoals korter douchen, douchewater opvangen, regentonnen, wadi voor waterberging en planten in de tuin die minder water nodig hebben. ”We zoeken ook naar meer originele tips zoals om de dag douchen of minder pannen bij het koken te gebruiken”, zegt Eveline. “We delen deze tips in onze klantennieuwsbrieven, sociale media en website en zien dat deze heel goed gelezen worden. Mensen reageren erop door ook hun tips weer met ons te delen. Erg leuk. Het blijft goed om tips te herhalen, want veel mensen weten niet dat als je bijvoorbeeld een minuutje korter doucht, je al ruim vijf liter bespaart. Zo gemakkelijk kan water besparen dus zijn.”

De taart die water heet

“De reden om water te besparen heeft naast de verhoogde watervraag ook te maken met klimaatverandering”, vertelt Eveline. “In de zomer krijgen we steeds meer te maken met langere droge periodes. Het is dan de kunst voor ons om aan de watervraag te blijven voldoen. Een nieuw waterwingebied inrichten is niet zomaar gerealiseerd. Daar gaan jaren overheen en moet binnen de beschikbare ruimte en regelgeving ook maar mogelijk zijn. Nú water besparen levert de grootste winst op. Het is als een taart op een verjaardagsfeestje. Hoe meer visite, hoe kleiner de stukjes staart. Een extra taart halen is zo gedaan, maar met water is dat niet zo simpel. En de inwoners zijn niet de enigen die water nodig hebben. De natuur, de boeren, dieren en de industrie; we willen allemaal een stukje van de taart die water heet.”

Korter douchen, ook straks

“De pijnprikkel van de huidige hoge gasprijs zorgt ervoor dat mensen korter douchen. We hebben dat vorig jaar echt gemerkt. Samen met woningbouwverenigingen en energieloketten van gemeenten, delen we douchetimers uit en delen we waterbesparingstips. Zij willen hun bewoners helpen energie en daarmee geld te besparen, en daar helpt korter douchen natuurlijk ook bij. De grote vraag blijft natuurlijk, gaan mensen dit gedrag ook vasthouden als de gasprijzen weer gaan dalen? Daar hopen we natuurlijk van harte op en dat gaan we ook zeker stimuleren.

“Kortom: er zijn verschillende paden die je kan bewandelen als het gaat om water besparen bij klanten. We vinden het daarbij heel belangrijk om een volgende stap te zetten zodat het niet alleen bij leuke tips blijft, maar we uiteindelijk ook écht een daling in watergebruik per persoon zien.”

Campagnebeeld om klanten te verleiden tot korter douchen