22 juni 2021
Jongeren bedenken klimaatoplossingen

Op 27 mei was het jaarlijkse Jongerenevent Water en Klimaat. Zo’n 300 leerlingen van negen technasiumscholen in Groningen, Friesland en Drenthe hebben hard gewerkt aan klimaatplannen.

De leerlingen moesten een zelfgekozen gebied in hun leefomgeving zo in richten dat het bestand is tegen de gevolgen van klimaatverandering, de biodiversiteit vergroot en je er groene energie kan opwekken. Een uitdagende en vooral actuele opdracht die ze kregen van echte opdrachtgevers, zoals waterschappen en provincies. Leerlingen van De Nieuwe Veste in Coevorden wonnen met hun idee van verticaal planten, inclusief gebruik van zonnepanelen en opvang van water.

Op RTV Drenthe lees en kun je zien hoe de gemeenteraad het idee omarmt.

Jongeren krijgen een stem

Klimaatverandering, biodiversiteit, energietransitie; er gaat tegenwoordig geen dag voorbij zonder dat je deze begrippen ergens in de media tegenkomt. Niet zo gek natuurlijk, het zijn grote vraagstukken, waar we met zijn allen iets mee moeten. Ook jongeren spreken zich steeds vaker uit over deze thema’s. Ze willen gehoord worden, want het gaat om hun toekomst. Via dit project in het voortgezet onderwijs gaven de opdrachtgevers de jongeren een stem. Zij bedachten verfrissende en creatieve oplossingen voor uitdagingen waar de opdrachtgevers bijna dagelijks mee te maken hebben.

Je kan zelf een verschil maken

Begin dit jaar hebben we de leerlingen aan het werk gezet met een concrete opdracht in hun eigen leefomgeving. Ze kregen vervolgens de vrijheid om zelf op onderzoek uit te gaan. Natuurlijk boden de opdrachtgevers de nodige ondersteuning. Ook zetten ze de leerlingen aan het denken en inspireerden we ze via een webinar met Trashpacker Tijmen Sissing. Hij startte in zijn eentje acties om afval op te ruimen. Daarmee creëerde hij een beweging die zich over de hele wereld heeft verspreid. Hij liet zien dat grote impact vaak begint met iets kleins en maakte de jongeren duidelijk dat ook zij een verschil kunnen maken met hun oplossingen.